Procedura de vanzare cumparare auto are la baza doua tipuri de documente: contractul de vanzare sau factura de achizitie. Pe baza unuia din actele respective, se va putea vinde autoturismul. Despre cele doua documente, impreuna cu procesul de scoatere al autovehiculului din evidentele fiscale si declararea lui de catre noul proprietar, veti afla in randurile ce urmeaza. La sfarsitul acestui articol, veti intelege cum se vinde corect si legal o masina pe teritoriul Romaniei. Informatiile sunt adaptate la datele din anul 2024. Cititi mai departe!
Vanzarea unei masini se concretizeaza doar dupa ce autovehiculul este declarat pe numele noului proprietar. Aceasta regula a fost aplicata pana acum si va fi aplicabila si in anul 2024. Procedura de vanzare a unui autovehicul se realizeaza prin 3 pasi simpli, ce vor trebui sa decurga intr-o ordine prestabilita. Acestia sunt: se concepe documentul de vanzare cumparare, se scoate ( radiaza ) vehiculul de pe numele fostului proprietar ( vanzatorul ), se inscrie ( se declara ) masina pe numele cumparatorului.
Ordinea in care vor decurge pasii, se va realiza conform enumerarii de mai sus. De altfel, vehiculul nu va putea fi inscris de noul proprietar, o data ce acesta nu a fost scos de la impozit de vanzator.
Cum se vinde corect si legal un autovehicul pe teritoriul Romaniei in anul 2024?
Atat cumparatorul, cat si vanzatorul poate fi atat persoana fizica, cat si entitate juridica. In functie forma acestuia, setul de acte pentru inscriere sau scoatere poate fi diferit. Asadar,…
Actele prin care se realizeaza vanzarea unui autovehicul
Documentele de baza prin care se va incepe vanzarea masinii sunt: factura sau contractul de vanzare auto, cartea auto si certificatul de inmatriculare. Pe baza acestor acte se va finaliza vanzarea dintre cele doua parti. Cu toate acestea, atat factura cat si contractul auto vor trebui sa contina un set definit de informatii.
Factura de vanzare auto va trebui sa contina…
Factura auto va trebui emisa de catre companii. O persoana fizica nu poate emite factura sau chitanta auto. Acest act auto va trebui sa contina: datele corecte ale companiei ce vinde masina, datele entitatii ce cumpara si datele corecte si complete ale vehiculului. Informatiile firmei care vinde sunt: numele si adresa companiei, nr. de inregistrare si CUI-ul firmei, contul IBAN. De asemenea, datele cumparatorului poate fi de doua tipuri. In cazul in care acesta este persoana juridica, se va aplica acelasi set de date ca in situatia firmei ce vinde.
Daca noul proprietar este persoana fizica, se vor trece urmatoarele date: numele complet si adresa, CNP-ul, seria si numarul. Adresa va trebui sa corespunda cu cea din domiciliul persoanei ce cumpara.
Datele masinii ce vor trebui trecute in factura de vanzare sunt: marca, modelul, tipul, numarul de identificare, numarul de kilometri, capacitatea cilindrica si anul de fabricatie.
Contractul de vanzare cumparare auto are un format sablonat
In cazul in care documentul de vanzare este reprezentat de contractul auto, va trebui sa stim ca acesta are un format sablonat. Actul poate fi gasit la descarcare pe internet si va trebui completat la calculator. Din anul 2024, nu se mai accepta contractele auto scrise de mana.
Contractul auto va trebui completat cu toate datele de rigoare
La fel ca factura de vanzare auto, contractul va trebui sa contina toate datele corecte si necesare. In acest document vor trebui trecute: informatiile persoanei fizice care vinde, datele entitatii ce cumpara si datele masinii. Contractul auto este documentul care poate fi realizat de persoana fizica si doar pe baza lui, proprietarul isi poate vinde masina.
Contractul de vanzare auto va trebui sa contina aceleasi date ca si in cazul facturii. De asemenea, exista o singura exceptie. Pentru situatia in care cumparatorul este companie, vor trebui trecute datele delegatului. El va avea capacitatea de a semna contractul in numele firmei.
In cazul in care noul detinator auto este persoana fizica, vor trebui notate in contract toate datele complete si corecte. Acestea vor fi: nume complet, CNP, serie, numar si adresa completa.
Referitor la datele masinii, contractul va trebui sa contina aceleasi informatii ca si in cazul facturii. Mai mult de atat, documentul trebuie sa contina data si locul de vanzare. La sfarsit, acesta va trebui semnat de ambele parti.
Scoaterea masinii din evidentele fiscale ale fostului proprietar
Pentru ca am explicat in randurile de mai sus cum trebuie sa arate documentele de vanzare, dorim sa continuam procedura de vanzare auto. Chiar daca contractul a fost semnat sau factura a fost emisa, trebuie inteles ca procesul va decurge in continuare. El se va finaliza la declararea masinii de catre noul proprietar. Inainte de a se realiza aceasta procedura, va trebui finalizat procesul de radiere ( scoatere ) al vehiculului de pe numele fostului proprietar.
Asadar, pentru scoaterea masinii de pe numele vanzatorului, acesta va trebui sa se prezinte la DGITL-ul de care apartine. Aceasta este Directia de Taxe si Impozite si reprezinta institutia ce are inregistrat autovehiculul. Ea stabileste impozitul pentru masina din proprietatea ta.
In anul 2024, unele centre DGITL sunt online si nu mai este necesara prezenta fizica. Pentru aceste situatii va trebui o adresa de mail, un cont, etc. Fiecare sediu de Taxe detine propria sa politica. Dar, sa nu mai pierdem timpul si sa va prezentam setul de acte necesare pentru scoaterea din evidenta.
Actele necesare pentru scoaterea vehiculului din evidentele fiscale
Documentele sunt: actele de achizitie ( factura sau contract ), documentele de reprezentare, cartea auto ( copie si original ). Actele de reprezentare difera in functie de forma judica a vanzatorului. Daca acesta este persoana fizica, actul de reprezentare va fi buletinul. In cazul firmei, acestea vor fi: delegatia, buletinul si CUI-ul firmei.
Declararea masinii pe numele cumparatorului
Dupa cum am mentionat si in randurile de mai sus, vanzarea masinii se finalizeaza in momentul in care vehiculul va fi declarat de noul proprietar. Cumparatorul va inscrie vehiculul la Taxe si Impozite, unde se va stabili noul impozit pentru autoturismul achizitionat.
Ce documente sunt necsare pentru a inscrie masina pe numele cumparatorului?
Procedura de vanzare cumparare auto va fi finalizata prin aceasta etapa,… Iar dupa se va putea face inmatricularea auto. Asadar, setul de documente necesar pentru a declara o masina sunt: actele de achizitie vizate de fosta institutie DGITL, cartea auto ( copie si original ) si actele de reprezentare. De precizat: Actele de achizitie ( contractul sau factura ) vor trebui sa vizate de fosta institutie DGITL.
Aceasta a fost procedura de vanzare cumparare auto sau bine zis: Cum se vinde o masina in Romania?. Va multumim ca ati ajuns cu noi pana la final!