Cum se mananca sanatos – cele 4 reguli

1. Mananca doar cand ti-e foame.

Foamea poate fi de 2 tipuri: foame normala sau foame anormala.

Foamea normala am primit-o de la natura, sa ne faca suficient de activi pentru a obtine hrana.

Foamea normala cere hrana, dar nu un fel specific de mancare. Este satisfacuta cu orice aliment curat si hranitor. E suficient de puternica sa ne motiveze sa procuram hrana, dar daca nu avem acces la mancare, poate fi satisfacuta cu un pahar cu apa, fara a provoca mari inconveniente.

Foamea anormala este cu totul diferita. E o pofta persistenta de mancare si, daca nu e satisfacuta, produce disconfort fizic, cum ar fi durerea de cap. Senzatia de foame ramane si nu ne da pace. Foarte des, trebuie astamparata. Cere un anume fel de mancare, si daca nu e satisfacuta duce la stari de nervozitate, slabiciune, dureri de cap, etc. .

Atunci cand sarim peste o masa si avem disconfort, este intotdeauna un semn al unui organism defect. O persoana sanatoasa poate sta o zi intreaga fara mancare, si fara nicio problema. Simte o pofta mare de mancare in intervalele obisnuite ale meselor, dar, odata ce intelege ca nu va primi mancare, foamea va trece. Foamea normala este un servitor, pe cand foamea anormala este un stapan dur.

Printre cele mai frecvente cauze ale foamei anormale sau a apetitului crescut enumeram:

  • mese prea bogate in carbohidrati (in special seara)
  • anxietate, depresie, stres
  • medicamente ca: antidepresive triciclice, corticosteroizi, ciproheptadina
  • bulimia
  • diabetul zaharat
  • boala Graves
  • hipertiroidismul
  • hipoglicemia
  • sindromul premenstrual
  • sarcina
  • privarea de somn
  • deshidratarea

2. Cand esti bolnav tii regim sau doar bei apa

Aceasta regula este opusul a ce ne invata medicina. Medicina spune ca atunci cand o persoana e bolnava, ea consuma multa energie, ceea ce este adevarat. Si ca, din acest motiv, este nevoie sa primeasca o cantitate generoasa de hrana bogata in nutrienti. Din acest motiv, mesele din spital sunt bogate in lapte, carne, bulion, etc. , impreuna cu stimulenti ai poftei de mancare. Hranirea pe timpul bolii ar fi buna daca si corpul ar putea digera mancarea, ceea ce nu poate face. In timpul unei boli severe, digesita este aproape complet oprita, si toata mancarea se descompune in tractul digestiv, furnizand o otrava suplimentara pentru organism, ce trebuie eliminata. Mancarea, in aceste circumstante, face rau si ingreuneaza organismul.

In timpul febrei, mancatul duce la cresterea temperaturii. Semn ca otrava a trecut in sange. In timpul febrei, productia de fluide necesare digestiei este mult diminuata, uneori oprita complet. Dar tractul digestiv este atat de cald, incat mancarea se descompune rapid. Hranirea in timpul bolilor acute este una dintre cele mai mari si mai fatale greseli. Uneori, in timpul bolii, simtim o aversiune fata de mancare: este instinctul natural de a nu consuma hrana in acel moment.

Bolile cronice sunt deseori urmari ale ignorarii bolilor acute. Alteori, sunt cauzate de anomalii sau greseli alimentare repetate, obiceiuri gresite de alimentatie si, practic, un stil de viata nesanatos, dar fara simptome acute. Inainte de instalarea bolii cronice, persoana poate fi aparent sanatoasa, dar nu se simte bine neaparat.

Multe dintre bolile cronice se pot trata cu ajutorul unui regim alimentar, dar nu intotdeauna vorbim despre un regim strict. Pofta de mancare nu e neaparat absenta, si de obicei digestia este suficient de buna. Unul dintre cele mai eficiente tratamente, daca nu cel mai eficient, este reducerea cantitatilor. In loc de a consuma aceleasi cantitati de hrana, consistenta si concentrata, se vor consuma portii mai mici de legume, fructe proaspete, paine, cartofi si zahar. Organismul va avea ocazia sa scape in mod special de impuritati si toxine. Intotdeauna, un organism bolnav contine multe impuritati.

3. Moderatia in mancare

Simplicitatea este de mare ajutor al moderatiei. E nevoie sa-ti exersezi autocontrolul. Prin exersarea autocontrolului, indirect, boala va fi “izgonita”. Prin puterea vointei, organismul devine mai puternic pe zi ce trece, si cei care se forteaza sa manance cu moderatie la inceput, sunt rasplatiti prin adoptarea acestui stil de viata sanatos. Oamenii trebuie sa se opreasca din mancat inainte sa se sature. Cei care mananca pana nu mai pot, si pana la instalarea disconfortului, sunt glutoni. Sunt sortiti obezitatii si bolilor asociate cu aceasta. Si ar trebui sa fie incadrati in aceeasi categorie cu alcoolicii si cu dependentii de droguri.

Daca, dupa o masa, se instaleaza un disconfort, este semn ca ai mancat prea mult.

4. Mestecatul temeinic

Hrana trebuie bine divizata, sau sucurile digestive nu pot actiona in profunzime. Stomacul este musculos si cerne bine mancarea, o macina bine, dar nu poate functiona ca dintii. Toate alimentele trebuie mestecate temeinic. In timpul masticarii, saliva se amesteca cu hrana. Saliva contina ptialina, care deja incepe digestia amidonului. Acesta, odata mestecat bine, isi pierde puterea ca si ferment. Alimentele bogate in amidon si nucile necesita masticatia cea mai temeinica. 

Tine cont si de urmatoarele:

  1. Laptele se digera cel mai bine atunci cand este tinut in gura mai mult si amesteca bine cu saliva. E o greseala sa tratam laptele ca pe o bautura, cand este un aliment atat de hranitor.
  2. Toate tipurile de alune, seminte sau nuci trebuie bine mestecate. Daca nu sunt bine mestecate, nu vor fi bine digerate, pentru ca organele difestive nu sunt in stare sa dizolve bucati mari de nuci, alune sau seminte.
  3. Legumele suculente contin mult amidon. Daca nu se mesteca suficient, acestea vor fermenta in tractul digestiv, provocand multe gaze.
  4. De obicei, mancam fructele foarte repede, si de multe ori are efecte negative. Chiar si fructele verzi se pot consuma fara probleme, daca sunt mestecate cu atentie.
  5. Cei carora le place sa consume bauturi alcoolice in cantitati mari, ar trebui sa isi consume bauturile incet, gustand fiecare gura inainte de a inghiti. Se va scadea astfel cantitatea de bautura ingerata semnificativ.
  6. Apa nu trebuie bauta in cantitati mari. Mai bine cate putin, mai ales in zilele toride. In timpul zilelor cu arsita, multi oameni beau prea multa apa. Aceasta tendinta poate fi depasita prin evitarea apei foarte reci, si prin a bea apa incet.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *